31 października włoski parlament przyjął ostatecznie dekret regulujący pracę kierowców dostarczających posiłki.

Nowa ustawa (128/2019) zmienia istniejące we Włoszech ramy tzw. „stałej i skoordynowanej współpracy”, statusu hybrydowego, zwanego również „para-podporządkowanym”, zgodnie z którym niektóre z zasad ochrony osób zatrudnionych mają zastosowanie do „głównie osobistych i bieżących usług pracy, których sposób wykonywania jest organizowany przez klienta”, także wtedy, gdy praca jest organizowana przez platformy cyfrowe.

Zasadniczo, pracownicy realizujący dostawy, dla których praca jest ich głównym zajęciem i którzy pracują na bieżąco, uzyskają ochronę w ramach wyżej wymienionych ram współpracy i nie będą już uznawani za pracowników niezależnych.

W tekście wzywa się reprezentatywnych partnerów społecznych do wprowadzenia układów zbiorowych w celu określenia kryteriów płacowych. W przypadku braku układu zbiorowego wynagrodzenie nie może opierać się na liczbie zrealizowanych dostaw: minimalne wynagrodzenie godzinowe musi być ustalane z uwzględnieniem minimalnego wynagrodzenia w ramach układów zbiorowych w podobnych sektorach. Ponadto za dostawy w nocy, w święta państwowe lub w przypadku niekorzystnych warunków pogodowych należy przyznać dodatek w wysokości „nie mniej niż 10%”. Przepisy dotyczące wynagrodzenia wchodzą w życie po upływie jednego roku.

Prawo zabrania również platformom wyłączania niektórych pracowników realizujących dostawy lub ograniczania ich możliwości pracy, jeżeli nie akceptują oni niektórych dostaw. Platformy zajmujące się dostawą posiłków będą ostatecznie podlegać standardom bezpieczeństwa i higieny pracy i będą musiały ubezpieczyć swoich dostawców od wypadków przy pracy.