Izba Społeczna Las Palmas (Wyspy Kanaryjskie) orzekła wbrew obiektywnym względom ekonomicznym, na które powołała się firma z sektora hotelarstwa i gastronomii w celu rozwiązania umowy o pracę z pracownikiem, którego część zadań zastąpiono automatycznym oprogramowaniem administracyjnym.

W orzeczeniu stwierdzono, że rozwiązanie stosunku pracy nie może opierać się na obiektywnych przesłankach ekonomicznych, a także że automatyzacja zadań w celu obniżenia kosztów stanowi skuteczne „ograniczenie prawa do pracy w celu zwiększenia swobód przedsiębiorstwa”. Rozwiązanie stosunku pracy w takiej sytuacji stanowiło zatem w opinii sądu rozwiązanie umowy o pracę bez obiektywnych przesłanek ekonomicznych.

W rezultacie sąd nakazał sieci hoteli przywrócić pracownika do pracy w ciągu 5 dni lub wypłacić pracownikowi odszkodowanie w wysokości do 28 305 EUR, co odpowiada rekompensacie z tytułu rozwiązania stosunku pracy bez uzasadnionej przyczyny lub 33-dniowej rekompensacie za każdy rok obrotowy (w porównaniu z 20-dniowym okresem oferowanym w przypadku rozwiązania umowy o pracę z przyczyn obiektywnych).