Dwadzieścia lat temu kontakt z pracownikiem poza godzinami pracy, a tym bardziej w weekendy i święta, miał charakter wyjątkowy. Dziś wielu menedżerów rutynowo kontaktuje się ze współpracownikami za pośrednictwem poczty elektronicznej lub telefonicznie po pracy, w weekendy i podczas wakacji. W niektórych firmach/krajach, praca „na wezwanie” staje się nową normą. Bycie dyspozycyjnym wiąże się z większą produktywnością i jest uważane za niezbędny warunek awansu zawodowego; z tego powodu, niektórzy pracownicy zgadzają się na harmonogramy pracy, które istotnie wkraczają w ich życie prywatne.

Opracowanie Eurofoundu ma na celu przyczynienie się do debaty na temat potrzeby zajęcia się kwestią rozwoju technologicznego w kontekście
rosnącej liczby pracowników wykonujących pracę w oparciu o technologie teleinformatyczne. Zawiera on analizę prawa do odłączenia się (powstrzymania się od angażowania w komunikację elektroniczną związaną z pracą, taką jak e-maile i inne wiadomości, w czasie godzin i dni wolnych od pracy) w odniesieniu do 27 państw członkowskich Unii Europejskiej, uwypuklając różnice regulacyjne między poszczególnymi krajami.