W grudniu 2021 r. podpisane zostało nowe porozumienie o telepracy na lata 2022-2025 przez najwyższe kierownictwo Michelin i wszystkie reprezentatywne organizacje pracownicze (CFDT, CFE-CGC, CGT i SUD). Nowe porozumienie, dostosowujące organizację pracy stacjonarnej i zdalnej w grupie, zostało opracowane w oparciu o kilka zasad przewodnich, w tym m.in.:
– podkreślenie, że telepraca opiera się na indywidualnym wyborze i powinna być wprowadzana wyłącznie na zasadzie dobrowolności;
– umieszczenie zespołów w centrum ustaleń dotyczących telepracy;
– poprawa równowagi między życiem zawodowym a prywatnym;
– wychodzenie naprzeciw zmieniającym się potrzebom stanowisk i procesów pracy, aby przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności Grupy;
– uwzględnienie wyzwań środowiskowych poprzez przyczynienie się do zmniejszenia śladu węglowego dzięki ograniczeniu dojazdów do pracy.
Co istotne, zasady te znajdują odzwierciedlenie w porozumieniu w szeregu konkretnych działań. Rozwiązaniem zdecydowanie in plus wydaje sie być przy tym przeniesienie na same zespoły odpowiedzialności za określenie swojej organizacji w odniesieniu do telepracy, w tym zadań które wymagają fizycznej obecności, czy liczby dni telepracy jak i sposobu ich rozmieszczenia w grafiku.
Porozumienie przewiduje przy tym trzy rodzaje rozwiązań mających na celu pogodzenie życzeń pracowników z potrzebami firmy przy jednoczesnym zachowaniu spójności społecznej: telepraca okazjonalna, telepraca regularna i telepraca adaptacyjna. Ta ostatnia opcja jest wykorzystywana w indywidualnych sytuacjach, w celu utrzymania atrakcyjności konkretnych stanowisk pracy. Przykład Michelin dostarcza niezbitych dowodów na to, że wspólne wypracowanie wizji, strategii czy zasad świadczenia telepracy przez kierownictwo i organizacje pracownicze jest rozwiązaniem nie tylko możliwym ale i skutecznym w praktyce; a często podnoszona sprzeczność interesów między wymiarem indywidualnym a zbiorowym ma nierzadko charakter wyłącznie iluzoryczny.
Wpis przygotowała: Marta Otto, Uniwersytet Łódzki
Zapraszamy do dyskusji!!!