W dalszej kolejności A. Sobczyk wskazuje, że zakład publiczny nie musi posiadać osobowości prawnej, a mimo to posiada zdolność administracyjną. Ponadto, zakłady administracyjne zajmują się zaspokajaniem usług o szczególnym znaczeniu społecznym, a relacja między użytkownikiem a zakładem ma charakter administracyjny.

Odnosząc powyższe do zakładu pracy, Autor ten przyjmuje, że występują zakłady pracy nieposiadające osobowości prawnej, a mimo to osoby reprezentujące pracodawcę mają prawo do wydawania aktów administracyjnych.

Podkreśla rolę dobrej i bezpiecznej pracy w gwarantowaniu godnego życia, a także to, że prawa rodziny są przedmiotem licznych regulacji kodeksu pracy.

Za Z. Czarnikiem i J. Posłusznym przyjąć należy, że w prawie administracyjnym zdolność administracyjnoprawną (zakładową) ma zakład publiczny bez względu na formę prawną działania i sposób przekazania zadań z zakresu administracji. Nabycie tej zdolności następuje z chwilą wyposażenia zakładu w zadania publiczne. Jeśli zakład pracy nie jest równocześnie zakładem administracyjnym realizującym zadania publiczne, nie można twierdzić, że posiada zdolność administracyjnoprawną.

Skoro pracownicy zakładu publicznego nie są, co do zasady, jego użytkownikami, nie wydaje się właściwe przyjęcie, że zakład pracy zajmuje się względem nich zaspokajaniem usług o szczególnym znaczeniu społecznym. Jak była mowa o tym wcześniej, pracownicy mają realizować cel, dla którego zakład publiczny został utworzony.

Zakład pracy ma określone obowiązki względem pracowników, ale wynikają one z przepisów prawa pracy, o których mowa w art. 9 § 1 k.p.

Wpis przygotował: Andrzej Mącznik, WSA w Kielcach