20 grudnia 2021 roku przed większością polskich uczelni odbyły się pikiety protestacyjne, podczas których akademicy domagali się od rządu realizacji obietnic towarzyszących reformie szkolnictwa wyższego i nauki wynikających z tzw. Ustawy 2.0.

O co chodzi i czemu ta akcja?

W 2018 roku podczas wprowadzenia ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym i Nauce, ówczesny minister Szkolnictwa Wyższego i Nauki deklarował wzrost nakładów na szkolnictwo wyższe, w tym i na wynagrodzenia pracowników tego sektora – nauczycieli akademickich i innych pracowników uczelni. Zakładany wzrost wynagrodzeń miał wynieść 30% w czasie trzech lat licząc od 2018 roku. Tymczasem w 2019 roku podwyżka wyniosła 7%, a w 2020 roku – 6%.

Szkolnictwo wyższe i nauka od lat zmagają się niedofinansowaniem. W efekcie tych zaniedbań spora grupa pracowników uczelni wyższych (nienauczycieli) otrzymuje wynagrodzenie minimalne, lub na poziomie zbliżonym do minimalnego. Z kolei niewielkie wynagrodzenia dla pracowników naukowych powodują, że młodzi ludzie coraz rzadziej decydują się na karierę naukową.

Nie możemy godzić się na zaniedbania prowadzące do zapaści na uczelniach. Nikt nie powinien mieść wątpliwości, że nauka to nie koszt a inwestygacja. Nakłady na szkolnictwo wyższe to gwarancja rozwoju i postępu dla kraju i obywateli. Trwająca pandemia dodatkowo unaoczniła społeczne znaczenie nauki. Świadomość tych potrzeb skłoniła do sformułowania następujących postulatów:

  • 17% wzrostu wynagrodzeń w 2022 roku dla wszystkich pracowników szkolnictwa wyższego i nauki. Podwyżki w wysokości 10% rocznie obiecano na lata 2019 – 2021, zrealizowano 7% w roku 2019 i 6% w roku 2020;
  • podwyżki minimalnego wynagrodzenia zasadniczego dla profesora do wysokości trzykrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę (9030 zł w roku 2022) stanowi to podstawę do wyliczenia wynagrodzeń dla pozostałych nauczycieli akademickich;
  • systemowe zwiększanie nakładów finansowych na szkolnictwo wyższe i naukę do poziomu 3% PKB.

Akcja uzyskała poparcie wyrażone uchwałami senatów wielu polskich uczelni.

Efektem protestu jest m.in. powołanie przez Ministerstwo Edukacji i Nauki Zespołu do spraw przygotowania propozycji rozwiązań w zakresie wynagrodzeń w publicznych szkołach wyższych. Głównym zadaniem zespołu jest dokonanie analizy aktualnego stanu wynagrodzeń w publicznych uczelniach i przygotowanie w terminie do 31 marca 2022 roku propozycji rozwiązań w tym zakresie. Zespół wciąż pracuje, ZNP zapowiada kolejne działania w ramach protestu.

Zainteresowanych zapraszamy do odwiedzania strony

#nauka to nie koszt

Wpis przygotował: Błażej Mądrzycki, Uniwersytet Śląski, OPZZ

Zapraszamy do dyskusji!!!